Rendhagyó Utinapló: Magastátra

























A május nagy részét Lengyelországban töltöttük. Már utaltam rá korábban, hogy szeretném veletek megosztani azt, hogy merre is jártunk. Ahelyett, hogy útleírást adnék most rendhagyóan, inkább arról szeretnék nektek írni, milyen gondotokat ébresztettek bennem a helyek, amiket láttunk. Az első egy kirándulás a Magastátrába.

 Nem panaszkodhatok. Mindig nagyon szép helyen éltünk ez most is így van. Sokan kérdezik, hogy hol lakunk, de mivel ez itt egy nagyon nyilvános fórum ez hétpecsétes titok…. Mindig azt hallom, hogy  varázslatos és álombeli…. és azt kell mondanom, hogy nincsenek annyira messze az igazságtól az én szemszögemből, hiszen az életünk pontosan ilyen, hiszen, közel élünk a természethez, ami nekünk pontosan ezt jelenti.

Persze nem tagadom a világ e része közel áll a szívemhez és az életünk is a körül zajlik, hogy minél többet tudjunk a természetben lenni, minél többet belőle megtapasztalni, élvezni az ajándékait. Örülni mindennek, amit kapunk a váratlanságának és annak, hogy kiszámíthatatlan és annyi mindennel lep meg minket. Virágok, amik elhalt gyökerek között nőnek. Patakok, amik megállíthatatlanul szelik át az erdőt. Kavicsok, madarak és teknősök, az apró salamonpecsét és annyi- annyi minden, amit felfedezhetünk, mert az erdő pont olyan, mint egy sok apró ecsetvonásból álló tökéletes festmény. Rengeteg tökéletesen tervezet  apró ecsetvonás zseniálisan eredeti gyűjteménye.

Persze hosszú út áll mögöttünk, amíg ide értünk, de bárhol is éltem/éltünk, mindig úgy adódott, hogy közel lehettem a természethez és az erdőkhöz. A Mátra lábánál lévő kis faluban töltöttem gyermekkoromat. A falunak saját hegye volt, amit sokszor meg is másztunk, de ekkor még a legnagyobb kedvencem a dimbes-dombos táj volt a zöld és sárga termény szőnyeggel borított buckák; és az bármerre is néztem a távolban hegyek köszöntek vissza. Később, amikor Londonban éltem a ház, amiben laktam egy erdő közepén volt, saját elzárt úton lehetett megközelíteni. A háznak saját parkja volt óriási 100 éves fákkal. Emlékszem reggelente a konyhában mosogatás közben a mókusokat néztem.  Esténként mogyorókat és diókat dugdostam az ablakpárkány réseibe nekik. Ha pedig pont úgy esett, hogy esetlegesen elfeledkeztem róla. Kopogtak az ablakon várva a megszokott finom falatokat.

A sűrű erdőn keresztül két út vezetett. Az egyik be Wickham-be a másik pedig le a mezőkhöz, ahol lovak legeltek. Ezerszer bejártam mind a kettőt és soha nem féltem, sőt, valahogy mindig otthon éreztem magam ebben a csodálatos természet adta építményben. Az egész valahogyan annyira kiegyensúlyozott volt. Minden 80-as évek béli szürke főutcára jutott egy erdő azon a környéken. Mezőkkel és váratlan meglepetésekkel, mint azok a régi tölgyek, amik körül még druidák varázsoltak a molak-ból. Rókák, szarkák és mókusok, követték, vigyázták a léptinket a hazaúton, mint valami varázslat. Az erdő végén már messziről látszottak az apró pislákoló fények és tudtam, hogy a fák mögött már a házak emberek, meleg otthon várnak.

Később Dublin-ban is egy park mellett laktunk, de a kedvencem a tengerpart volt. Soha nem felejtem el az anyukám arcát amikor bejelentettem, hogy az Írországi „beach”-re  gumicsizma és kabát kell.. a megszokott naptej törölköző és fürdőruha kombináció helyett… és igen…Hideg volt  hínáros  és szokatlan. Félóra séta a házunktól és lent voltunk. A part addig tartott ameddig a szem ellátott. Bal oldalán a Poolbeg kémények birtokolják a látképet. A monumentális óriások valahogy a legszerényebb módon olvadnak bele a szürke víz és ég alkotta tájba. Apálykor a víz kilométerekre visszahúzódott és be lehetett sétálni, kagylózni vagy lábat hűsíteni. Minden hajó ami a Dublin öbölbeérkezett itt ment keresztül és …oh micsoda hajók voltak. Emlékszem hányszor ültünk a parton csak azért, hogy hódoljunk az akkori egyik kedvenc szokásunknak. „Shipwatching”. A tenger felett sirályok és a messzeségben a hullámok. A tenger mindig hideg és friss. A jobbra pedig Dun Laoghaire és a kikötő, messze-messze a távolban. Ma is érzem a tenger illatát, a tapadós homokot a kezem alatt. Becsukom a szemem és látom a homokon kint kutyákkal futó gazdikat és a sárkányokat eregető gyerekeket, átjár a táj hangulata és bár már rég haza költöztünk, de mindenalkalommal, amikor ide látogatunk még mindig ugyan az ugyan olyan minden alkalommal, amikor ott járunk.

Ne értsetek félre. Nagyon szeretek a városon kívül lakni, virágokat szedni a saját kertemben. Élvezem azt, hogy messze vagyok a „város zajától” és megválaszthatom, mikor térek oda vissza. Ennek ellenére a valahogy a városokban lévő vadvilág volt számomra a legérdekesebb. A váratlan helyeken teret hódító növények. Az apró zegzugos parkok és az építkezési területeken növő nyári orgonák. Az ereszeken kopácsoló harkályok. Az érzés, amikor egy Lowry képről lépnél az élő, zöld birodalomba. Az, hogy itt is él és hív a vadon szava. Ezért is buzdítok mindenkit arra, hogy fedezze fel, hogy hol él és töltsön minél több időt a szabadban.

Amikor képeket osztok, a helyekről ahol járunk, nem csak szépségüket szeretném megmutatni, hanem emlékeztetni is szeretnék mindenkit arra (beleértve saját magamat is), hogy azaz igazi világ. Sokat beszélgetünk mostanában erről, és igen erősen érzem, hogy sok ember szeret az interneten elbújni a saját álomvilágába. Persze mindenki saját oldalának a kurátora, de sokszor merül fel bennem a kérdés, hogy mennyi a valóság tartalma, mindannak amit látok.  Mintha alternatív valóságok apró mementóit látnám, én ezt szeretem ebben a legjobban, ezt a kis időutazást, ami kivételes, helyekre repít el a kanapémon ülve. Reményteli várakozással fordulok, mások felé, a csiszolatlan igazság felé, ami egyedi és különbözik attól, amit a saját világomnak hívok. Szeretem, ha segítenek megkérdőjelezni a saját rálátásomat a dolgokra, ha elgondolkodtatnak, új ötleteket adnak, vagy több szemszögből mutatnak be dolgokat, olyan módon, amivel nem találkoznék a magam világában. Bármennyire is szeretek itt lenni, mindig, emlékeztetem magamat arra, hogy ez nem a valóság. Mióta az idő is kellemesen meleg, csak kint szeretnénk lenni. A kertben, az udvaron, mezítláb, sétálva, csak kint legyünk. Olyan ez, mint egy kielégíthetetlen, kimeríthetetlen kívánság, amit csak azzal enyhíthetek, ha a szabadban lehetek. Otthon érzem magam, szeretem megérinteni a földet és hallgatni a szelet a madarakat a táncoló szitakötőket. Azt az eredetiségét, amivel mindennap megújul a táj, itt mindig van mire rácsodálkozni. Minden egyes részletében erőltetés mentes és igaz, ez bárhol és bármikor lenyűgöz, megunhatatlan számomra. Rengeteg gyönyörű hely vár még és én őszintén fogadom, hogy keresni fogon őket.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése