10 Szabály (Kezdő) Varróknak




Már nagyon régen érett bennem ez a poszt, de igazából most jött el az ideje, hogy megszülessen. Két vágyott nagyobb ajándék van, amit egy kreatív anya kérhet és kaphat karácsonyra. Egy hiper-szuper konyhai gép, vagy egy varrógép. A karácsony utáni hetekben rengeteg üzenetet és emailt kaptam, amikben tanácsokat kértetek azzal kapcsolatban, hogyan is használjátok az utóbbit. Volt, akinek személyesen tudtam válaszolni, de annyi általános kérdés is volt, hogy jobbnak gondoltam, ha ide összeszedem őket és leírom. Ezúton is elnézést kérek azoktól akiknek, nem tudtam válaszolni. Itt megtaláljátok az összes választ. Így rengeteg időt spórolok, mintha individuálisan válaszolnék ugyan azokra a kérdésekre. Próbálok, minél több személyes választ írni, de mostanra elért egy olyan mennyiséget az üzenetek és email-ek száma, amit már nehezebb kezelni számomra. Ezért köszönöm a megértéseteket.

1. Jó munkához rendes kellékek kellenek

Sokan kérdezik tőlem, milyen gépet vegyenek. Nem vagyok géptanácsadó, tényleg, nekem egy alap Singer-em van. Nagyon sok rosszat olvastam a neten a Singerek-ről, én most ezt itt megcáfolnám. Én ezzel mindent varrtam, már amit láthattátok az évek során és eddig nem hagyott cserben. Biztosan rengeteg szebb jobb gép van, de kezdő gépnek nekem tökéletes volt. Márka alapján nem tudok ajánlani semmit, de azt tudom, hogy első gépnek felesleges többszázezer forintosat választani. Egy jó megbízható alapmodell tökéletes, amivel meg lehet tanulni az alapokat. Ha már minden jól megy, akkor érdemes egy komolyabb gépre beruházni.

A főbb szempontok, gépválasztásnál:
|  Fémből legyen
|  Szervízelhető legyen (félévente költsége kb. 10K)
|  Legyen hozzá alkatrész
|  A dobozában legyen meg minden kellék a cipzárvattáshoz, gomblyukazáshoz
|  Esetlegesen ki lehessen próbálni, és EGYENESEN varrjon

Ugyan ezt vallom az ollóval és a vágólappal kapcsolatban. Nekem a Fiskars az, ami a legjobban tetszik. Alapdarabok, megbízhatóak pontosak évek óta.
Ne feledkezzetek el arról sem, hogy rengeteg kellék kell majd, amikből megéri a jobb minőséget megvenni, ezzel rengeteg időt és bosszúságot tudunk megspórolni magunknak.

2.Egyszerűség

Az interneten, kreatívkönyvekben etc. Rengeteg minta elérhető már. Ha először használjuk a gépünket, akkor fontos, hogy az alapokkal kezdjük. Amikor valamit már tényleg tudunk, akkor tegyük meg a következő lépést.
Alapok:
|  Szálfelszedés
|  Varráskezdéslezárás és befejezéslezárás
|  EGYENESEN varrás
|  Ívesen varrás
|  Szegés
|  Gomblyukazás
|  Gomb felvarrás
|  Cipzár felvarrás

Ne kezdjünk bele rögtön a legbonyolultabb dolgokba. Elsőként valamilyen egyszerű dolgot válasszunk. En a Tilda könyvekből kezdtem el varrni. Az egyszerű dolgokkal kezdtem, mint a szívek, és muffinok, és kisházak. Nagyon sok örömömet leltem benne. Ha már az elején csalódunk egy rossz választás miatt, lehet, hogy túl nehéznek gondoljuk majd a varrást. Próbáljunk meg inkább a projektekkel nőni.

 


3.Lépésről lépésre tanuljuk a technikákat

A szegés vagy appliqué, önmagukban is nehezek lehetnek és nagyon aprólékos munkával járnak. A Tilda könyvekben nagyon pontos leírás van róluk, bár itt megjegyezném, hogy az angol fordításban világosobban pontosabban írják le ezeket, mint a magyarban. A lényeg a magyarban is benne van. A lényeg, hogy türelmesen bánjunk magunkkal és haladjunk lépésről lépésre.


4.Ez nem verseny

Adjunk magunknak időt. Az elején ne siessünk inkább szánjuk rá az időt és, ha kell, bontsunk vagy csináljuk újra, addig, amíg olyan nem lesz amilyennek szeretnénk. Most nem bántson, hogy más órák alatt összehoz valami mi pedig nem…Nem számít gyakorlással mi is ügyesebbek leszünk.

5.Tudni kell abbahagyni

Ha egy olyan projektbe kezdünk, ami nagyobb lélegzetvételű osszuk fel több részre és úgy varrjuk meg. Fáradtan már nem tudunk annyira koncentrálni és több hibát vérünk. Amikor már nem leljük örömünket hagyjuk abba amit csinálunk és pihenjünk újult erővel és kedvvel nagyobb öröm lesz dolgozni a következő napon.

6.Ismerjük az anyagokat

A mai napig is pamutokkal szeretek dolgozni. Természetes tapintású, egyenletes szövésű anyagokkal, amik szép színekkel operálnak. Nem szeretem a rikító színű, nyólós anyagokat. A kedvenceim a Moda, Michael Miller, Cath Kidston, Liberty anyagok. Nagy segítség a varrásban a felvasalható közbélés és a kétoldalú közbélés, ami szerintem a legzseniálisabb dolog, amit valaha feltaláltak. Kísérletezzünk a kiegészítőkkel, megéri. A hátamon feláll a szőr, amikor a neten tartás nélküli rosszul megvarrt párnákat vagy használati tárgyakat látok, komolyan. Az olyan dolgokat, amikre nem szánjuk rá az anyagot, és időt, nem fogjuk használni.

7.Tanuld meg, hogyan kell befejezni dolgokat

Hogyan kell szegni és a széleket megcsinálni. A legtöbb gépen van szegő program. Ezzel megéri kísérletezni. Jó ezeket megtanulni előre mivel azok a dolgok, amiket szépen befejezünk sokkal kedvesebbek lesznek a szemnek és tovább is tartanak. Lehet őket mosni és használni. Nem szeretem az olyan dolgokat, amiket nem lehet használni.

8.Olyan dolgokat készíts, amiket te is szívesen használsz

Én bármit készítek. Először tesztelem magamon, azért, hogy tudjam tényleg használható e. Számomra ez a legfontosabb, hogy amit készítek, olyan dolog legyen, amit én is szívesen használok. Másnak sem szívesen adok olyat, ami rossz vagy haszontalan.

9.Légy nagylelkű

Bármit készítesz, számolja az anyagokkal nagylelkűen. A szabásnál legyen 1,5 -2 cm ráhagyás a szabásminták szélén. A cérnákból, hímző cérnákból is mindig legyen elegendő. A gombokból is számolj mindig többel, hiszen akár el is törhet varrás közben. A tűt lehetőleg minden új projekt előtt cseréld ki. Sok év alatt a saját hibáimból tanultam ezeket és higgyétek, el csak ilyen beállítottsággal lehet jó dolgokat varrni.


10.Kérj segítséget

Ha valamiben nem vagy biztos, nézz utána. Rengeteg videó és leírás van a neten, ami lépésről lépésre mutatja be a varrás alapjait. Jobban megéri rászánni az időt, minthogy az egészet tönkretegyük egy elhibázott lépéssel.

+1 A hibák jó dolgok

A hibáinkból tanulunk. Sokszor készítek valamit és a készítés közben hibázok és kijavítom. Ezzel is sokszor tanulok valamilyen technikát, amit esetlegesen egy javításnál is fel tudok használni. Valamint ezek a hibák segítenek a tanulásban és abban is, hogyan következő alkalommal ne kövessük el ugyan azt a hibát. Továbbá a hibát csak mi látjuk… már többször tapasztaltam, hogy más számára láthatatlan.

Remélem tudtam segíteni és kedvet csinálni azoknak, akik most kezdenek bele a varrásba. Olyan dolgokat írtam le, amikkel én kezdőként találkoztam és örültem volna, ha akkor valaki elmondja nekem.
Szívesen fogadom a kommenteket és kérdéseket. Milyen terveitek vannak? Miket szeretnétek idén varrni?

5 megjegyzés:

  1. nagyon jó! próbáltam visszaidézni az első varrásokat, csodállak, hogy Te ennyire emlékszel rá. :) én anno varrónőtől tanultam és teljesen más megvilágításban mutatta a dolgokat, nehezen tudott elszakadni attól, hogy ő profi. kezdőknek ez jóval hasznosabb lehet. most a cipzáros tárcákra és a szatyrokra vagyok rákattanva, ilyeneket varrok. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. B, de jó itt téged látni. Bennem elevenen él az első szovevsje amit varrtam meg minden más is amit csináltam sok landolt a kikában mire a mostani szimtre jutottam és noncs megállás! Jó lehet profitól tanulni, de szerintem a hobby varrás nagyban eltér a ruhavarrástól. Ez sokkal szabadabb. Bár gyerekeknek szívesen varrnék ruhákat és magamnak pár alap darabot de az egy más világ teljesen. Táskás korszakom nekem is volt de jó is volt az.....

      Törlés
  2. Nagyon jó kis írás lett. Nagyjából én is ezt az utat jártam be, csak akkor még nem volt fent a neten ennyi minden, ezért én nagyon sok könyvet, újságot forgattam. A közeljövőben párnahuzatokat és mackót szeretnék varrni, amihez régóta megvan a mintám.

    VálaszTörlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.

    VálaszTörlés
  4. Szuper! :-) Október óta nem vettem elő a varrógépet, most készülök, úgyhogy éppen jókor jött. Házikók, párnák, szívek, Vilmosnak kis nadrágok vannak a listán egyelőre, de idén sokat szeretnék varrni, úgyhogy még bővülhet a lista. És biztosan kereslek majd a kérdéseimmel... ;-)

    VálaszTörlés