Bagel Story




Egy pont ilyen napos őszi reggelen M barátnőmmel vágtunk át a Ha’ penny hídon, hogy a Liffey másik oldalán igazi New York Bagelt együnk. Akkor még a sarkom álló Woolen Mills a legnagyobb méter- és rövidárubolt volt egész Dublinban; ma már kávézó- az idő megállíthatatlan. Ott a Lower Liffey Steet és az Abby Street sarkán lévő étterem árkádban ettem először igazi fahéjas mazsolás bagel-t. Ezen felül még mákosat kóstoltam krémsajttal és lazaccal, és az óta is, ez a kettő a kedvencem.
Bevallom azelőtt azt sem tudtam, hogy a bagel mi fán terem, de azonnal a kedvencem lett. Írországban soha nem sütöttem, mivel minden sarki boltban be lehetett szerezni. A tésztája sűrű és rágósabb, a külseje pedig fényes és puha. Itthon sokszor megkívántam, de beszerezni annál nehezebb volt, ezért is adtam be a derekam és megpróbálkoztam vele. Sokáig megrémisztett, hogy annyira macerásnak tűnt az elkészítése, hiszen főzni és sütni is kell, a dagasztásról kelesztésről nem is beszélve. Már az első alkalommal kellemesen csalódtam, mert kicsit sem volt ördöngös. Sokszor készítem, de főleg ilyenkor ősszel krémlevesekhez.

Igazi New York Bagel Recept

Hozzávalók:
500 g kenyérliszt (a kedvencem Doves Farm)
5 g élesztő
20 g só
1 tk. barna cukor
2,5 dl víz   
½ bögre mazsola
2 csapott tk. fahéj   
1 felvert tojás a kenéshez

A cukrot feloldom a vízben és hozzárakom az élesztőt és félreteszem. A lisztet átmozgatom kézzel és a sót hozzáadom, majd elkevertem. A tésztát eldolgozom, és egy kicsit dagasztom, közben hozzáadom a mazsolát és a fahéjat is; 1 órán át lefedett tálban kelesztem. Ne feledjük, hogy ez a tészta sűrűbb és kicsit nehezebb lesz, olyan, mint egy jó “erős” barna kenyér.
A tésztát kicsit átnyomkodom, feldarabolom annyi részre amekkora bageleket szeretnék. Ebből a mennyiségből 6-8 nagy és 10 mini bagel-t lehet készíteni. Ahhoz, hogy koszorúformát kapjunk, először hosszúkásra kell kézzel nyújtanunk a tésztát majd ezek végét összedolgozni. Ezután egy belisztezett vászonruhán pihentetem egy éjszakán keresztül a hűtőben. Másnap reggel kiveszem a hűtőből és sütés előtt szobahőmérsékletűre melegítem.
Közben egy fazékban vizet forralok, és amikor már intenzíven forr, kicsit visszaveszek a fokozaton, kettesével belerakom a bagel-eket. Azért kettesével, mert nekem ennyi fér el kényelmesen a fazekamban. Nagyobb fazékkal akár több bagel-lel is lehet próbálkozni. A bagel-ek mind a két oldalát megfőzöm egy kicsit, majd egy rácson csöpögtetem és szárítom.
A tojást alaposan felverem és a bagel-ek tetejét megkenem vele. Ezután sütőpapírra teszem és előmelegített sütőben 220 fokon 20 percig sütöm. Ha magában esszük akkor krémsajttal és mogyoróvajjal tálalom. Nagyon finom, nálunk általában még aznap elfogy. 

1 megjegyzés:

  1. Óóóóóóóó! Szombaton kipróbálom, és ha mindenkinek ízlik, vasárnap is. :-) És milyen jó lesz kecskekrémsajttal Borinak hétfőn uzsira az iskolába...!

    VálaszTörlés